قير ماده سياهرنگي است كه قدمت آن به 4000 سال قبل از ميلاد مسيح باز ميگردد . نام قديم لاتين آن Bitumen و امروزه از دو واژه Bitumen و Asphalt معادل هم استفاده مي شود. مصرف عمده آن در آسفالت خيابانها و همچنين عايق رطوبتي مي باشد.
اولين راه جهان در سال 1876 در واشنگتن و در ايران در سال 1933 (خيابان فلسطين) آسفالت شد.
یکی از پرمصرف ترین قیرها ، قیر نفتی تولیدی در پالایشگاهها می باشد. همچنین از ذغال سنگ نوعی قیر قطرانی بدست می آید.گاهی نیز در طبیعت معادن قیر طبیعی یافت می شود که نیاز به فرآوری دارد.
قير از نظر كاربرد نيز به دو گروه اصلي Paving Grade (براي راهسازي) و Roofing Grade (براي عايق ) تقسيم بندي مي شود.
قير از نظر شيميائي از دو دسته هيدوركربور آسفالتين ها و مالتين ها تشكيل مي شود .آسفالتين ها بين 5 ~ 30% در قير وجود دارد و موجب سفتي قير مي شود. مالتين ها از روغن و رزين ها تشكيل شده است .سنگین ترین برش نفتی جدا شده از نفت خام در واحد تقطیر در خلاء ، پسمانده برج تقطیر در خلاء نامیده می شود که خوراک مناسب برای تولید قیر است . این خوراک پس از ورود به راکتور واحد قیرسازی در مجاورت اکسیژن هوا تحت فرآیند اکسیداکسیون ( مطابق شکل نشان داده شده ) قرار گرفته تا به حد خواص استاندارد قیر از جمله درجه نفوذپذیری و نقطه نرم شوندگی برسد .
به دلیل افزایش درجه حرارت در فرآیند اکسیداکسیون قیر خروجی از راکتور از یک کولر عبور داده شده و سپس به مخازن ذخیره هدایت می شود . با تنظیم متغیرهای عملیاتی از جمله درجه حرارت راکتور ، زمان اقامت در راکتور و نسبت هوا به خوراک می توان قیرهای مختلف جاده ای و صنعتی تولید کرد . با اضافه کردن افزودنی های مناسب می توان انواع قیرهای اصلاح شده از جمله قیرهای پلیمری تولید نمود که در شرایط آب و هوایی و ترافیکی سخت از دوام بالائی برخوردار می باشد . یکی دیگر از محصولات قیر ی ، امولسیون قیری می باشد که به دلیل مزایای زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی در حال جایگزینی با قیر مایع می باشد .
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: